loader

Как работи двумасовия маховик?

Всеки един собственик на автомобил е добре да знае как работи той и да познава неговите компоненти. Разбира се, това няма как да се случи от самосебе си.

С цел да ви помогнем, в тази статия ще обясним значението и принципа на работа на един изключително важен елемент от вашата кола, а именно двумасовия маховик.


КАКВО Е ДВУМАСОВ МАХОВИК?

Двумасовият маховик е сравнително нов в автомобилната индустрия. За първи път се използва през 1985 година, но интересът към него се появява много по-късно. Първоначално се е монтирал на турбодизелови двигатели, след което се използва при мощните бензинови двигатели.

Днес двумасовият маховик  отново се монтира при бензинови двигатели, но те са основно такива, които са изградени на принципа на даунсайзинг. Това означава, че се използва при двигатели, чиито размерът е намален, но мощността е запазена. В момента на пазара по-голямата част от новите автомобили, които се предлагат, са с монтиран двумасов маховик.

Двумасовият маховик (Dual Mass Flywheels), познат още като демпфер, е компонент, който е разположен между двигателя и скоростната кутия. Както и името му подсказва, този маховик представлява две части (два диска), които помежду си са свързани с помощта на радиални и тягови лагери.

За да можете да разберете принципа на действие на двумасовия маховик, е важно да кажем кои са неговите компоненти, както и каква е тяхната задача. Всички двумасови маховици се състоят от следните елементи, които са от съществено значение за правилната работа.

Това са:

  • първична маса
  • вторична маса
  • лагер
  • фланец
  • диск за контрол на фрикцията
  • дъгова пружина

Първичната маса е свързана с коляновия вал на двигателя. Инерцията на първичната маса се комбинира с тази на коляновия вал, така че да станат едно цяло. Ако ги сравним с едномасовите маховици, то първичната маса на двумасовите е много по-гъвкава. Това от своя страна облекчава натоварването на коляновия вал.

Нещо повече, първичната маса заедно с нейния капак образуват дъговия пружинен канал, който е разделен на две секции с помощта на дъговите пружинни ограничители.

Стартерният пръстен е разположен върху първичната маса, така че да може да се стартира двигателя. В зависимост от модела, пръстенът на двумасовите маховици може да бъде заварен или горещо запоен.

Въртящият момент на двигателя се прехвърля от първичната маса към вторичната маса благодарения на дъговите пружини и фланеца. По този начин връзката между първичната и вторичната маса е напълно възможна, независимо от радиалното движение на масите.

Както при едномасовите маховици, така и при двумасовите, мощността се подава през съединителя, който е закрепен с помощта на болтове към вторичния маховик. Разликата идва в това, че въртящият момент на двигателя е със значително намалели ротационни вибрации. Това означава, че е модулиран.

Лагерът в първичната маса е следващият компонент, който играе съществена роля за двумасовия маховик. Той служи като въртяща се връзка с вторичната маса.

Неговата задача е не само да поеме свързаните с теглото радиални сили на вторичната маса и съединителя, но и аксиалните сили, генерирани от силата на освобождаване при изключване.

При двумасовите маховици се срещат два вида лагери, а именно:

  • сачмен лагер – когато е започнала разработката на двумасовите маховици, са се използвали големи сачмени лагери, тъй като притежават изключително опростен дизайн на вътрешните компоненти.

Поради промените и изискванията към ротационно амортизиране на вибрациите, е било необходимо създаването на допълнителни компоненти. Така започва и създаването на сачмени лагери с по-малък диаметър. Малкият сачмен лагер позволява неутрално интегриране на допълнителни амортисьори, като по този начин се увеличи ефективността на демпферите.

  • плъзгащ лагер – за разлика от сачмените лагери, плъзгащите са много по-опростени и заемат малко място. Независимо от ниските им производствени разходи, те могат да бъдат използвани универсално, и в случай на нужда, могат да се проектират така, че да позволят аксиално движение.

Фланецът е следващ компонент на двумасовия маховик. Неговата задача е да предава въртящ момент от първичната маса през дъговите пружини към вторичния маховик, т.е. от двигателя към съединителя.

Този елемент е плътно прикован за вторичната маса с помощта на стрелки, които са разположени между дъговия пружинен канал на първичната маса. Разстоянието, което има между спирачките в канала на дъговата пружина, е напълно достатъчно, за да може фланецът свободно да се върти.

По време на стартирането, двумасовият маховик работи за кратко в резонансия честотен диапазон. В момента, в който това се случи, стрелките на фланеца започват многократно да удрят дъговите пружини, при което се произвежда шум. За да се справи с това, има допълнителен елемент, а именно диск за контрол на фрикцията.

Благодарение на него се забавя въртенето на фланеца в рамките на определен работен диапазон. По този начин фланецът се завърта над вторичната маса в диапазона на ъгъла на просвет (клѝрънс), без да има забележимо съпротивление.

Единствено извън ъгъла на просвет допълнителната фрикция влиза в сила. В резултат, шумовете, които се произвеждат при стартиране или промяна, могат да се елиминират.

Една от главните задачи на двумасовия маховик е да се справи с шума на автомобила, като използва специални конструкции на торсионни амортисьори. В резултат се произвежда по-малко шум, а разходът на гориво намалява.

За целта друг необходим компонент на двумасовия маховик е дъговата пружина. Тя лежи в пружинния канал на маховика и се поддържа от водач. При работа нейните намотки се плъзгат по водача, генерират триене и от там амортизиране.

За да се предотврати износването на дъговите пружини, техните контактни повърхности се намазват с грес. Също така формата на водачите също помага за намаляване на триенето.

Благодарение на разнообразните видове дъгови пружини, системата на двумасовия маховик може да бъде произведена така, че да отговаря на специфичните характеристики на дадено превозно средство.

Най-често срещаните са:

  • едностепенни пружини
  • двустепенни пружини
  • амортисьорни пружини


ЗА КАКВО Е МАХОВИКА?

При работа на двигателя, както и при някои скорости се получават вибрации, които в някои случаи са с висока амплитуда. Това от своя страна може да е причина зъбците на зъбните колела да се удрят едни в други. В резултат се получава износване както на скоростната кутия, така и на нейните елементи.

Ролята на двумасовия маховик е да намали шума и вибрациите, които двигателя генерира. По този начин се предпазва скоростната кутия и елементите на силовия тракт от евентуални повреди, както и се удължава техния живот. В допълнение се неутрализират вибрациите и в самата кола, така че да не нарушават комфортна на шофьора.


Принцип на действие

Принципът на действие на двумасовия маховик е изключително прост, но доста ефективен.

Първо, двигателят задвижва първичната маса. След това, благодарение на вторичната маса, дискът за контрол на фрикцията предава въртящия момент върху скоростната кутия. По този начин дъговите пружини се грижат да неутрализират вибрациите и шума, предизвикани от работата на двигателя.


КАК ДА ИЗБЕРА МАХОВИК И НА КОЯ МАРКА ДА КУПЯ?

Независимо от избора на производител на двумасов маховик, е важно той да е съвместим и да отговаря на специфичните нужди на вашата кола. Разбира се, добре е да избирате такива,  които са висококачествени. Тяхната цена е значително по-висока, но за сметка на това ще ви осигури безпроблемна работа и дълъг експлоатационен живот.


Водещи производители на двумасови маховици

За да изберете най-добрия производител на двумасов маховик, ви съветваме да се обърнете към специалисти, които да могат да ви насочат към най-подходящия за вас производител.

Това има значение, тъй като в зависимост от произхода на автомобила, неговата марка и модел, то и производителите са различни. Най-известните марки маховици са LUK, SACHS AISIN, но за да изберете е добре да се обърнете за консултация към професионалист.


КАК ДА ПРОВЕРИТЕ МАХОВИКА НА АВТОМОБИЛА?

В някои случаи диагностиката на двумасовия маховик може да се окаже трудна, тъй като някои неизправности говорят за повреда на съединителя.

Сред възможните и често срещани признаци са:

  • силен шум и триене при смяна на предавките – в случай, че забележите шум и триене и съединителя не реагира нормално при опита ви за смяна на предавките, то може би имате проблем с тях. Това обикновено е признак за износен двумасов маховик.
  • миризма на изгоряло – често миризмата се усеща и вътре в автомобила. Когато маховика е износен, съединителят генерира много топлина и нарушава правилната му работа.
  • силно тракане при запалване на колата – продължава около няколко минути и говори за износени пружини.
  • поява на вибрации при натискане на педала – обикновено е признак за износени пружинни опори.

Неизправности и повреди

Сред една от най-честите причини за неизправности и повреди при двумасовия маховик е неправилната работа на превозното средство. Сред нещата, които допринасят за повредите са рязкото ускоряване и спиране, карането на полусъединител и постоянното държане на крака върху съединителя.

Освен това неща като тунинг на двигателя също могат да се окажат причина за неговата повреда.

Основните повреди, които налагат смяна на двумасовия маховик са:

  • повреда и разрушаване на дъговите пружини
  • прегряване и изтичане на масло в двумасовия маховик
  • прегряване
  • пукнатини и износване на повърхността на триене


Ремонт на двумасовия маховик

Като цяло трудно може да се ремонтира даден маховик на колата. В повечето случаи при неизправност и повреда се налага неговата смяна. И все пак, при двумасовите маховици се извършва рециклиране.

Процедурата по рециклирането се състои в отделяне на двата диска на маховика, като се почистват старателно. Освен това се подменят всички необходими елементи, включително лагери, пружини и други. След което дисковете се занитват заедно и маховика се поставя отново на място.

За съжаление, не може да се гарантира, че този тип ремонт би проработил. Често се наблюдават случаи, в които след отделяне на дисковете става ясно, че не може да бъде ремонтиран. В тези случаи се налага подмяна с нов.