loader

Как да сменим самостоятелно накрайник на напречна кормилна щанга?

Накрайниците на напречната кормилна щанга са едни от най-важните елементи от управлението на автомобила. Те са част от кормилната система на превозното средство и имат за задача да прехвърлят транслационното движение от един елемент на кормилния механизъм към друг, ъгълът между които леко се променя.


Снимка: nasauto.bg

Казано иначе, накрайника на напречната кормилна щанга отговаря за подвижността на колелата и завъртането им в желаната посока. Затова и от неговото състояние зависи дали въртейки волана ще можете да управлявате превозното си средство без проблем.

Поради това е силно препоръчително още при първите признаци, че накрайниците са износени или изкривени да се обърнете към вашия механик, който да провери какво е наистина състоянието им ако се налага да ги смени.


Защо накрайниците се провалят?

Едни от най-честите причини за амортизацията на тези елементи са:

  •  Натрупване на прах и мръсотия
  •  Шофиране по лошите пътища
  •  Попадане в дупки на пътя
  •  Удари в различни препятствия
  • Стил на шофиране
  •  Износване на някой от другите елементи на кормилното управление, свързани с накрайника и други

Срокът на експлоатация на накрайниците на напречната на кормилната щанга е около 30 - 40 хиляди километра пробег, след което е добре да се сменят. Но като знаем по какви пътища шофираме у нас обикновено се налага да бъдат сменени доста по-рано от препоръчителното.


Симптоми, които дават ясен сигнал, че състоянието на накрайника на кормилната щанга не е добро

Трудности в хода на волана

Добрата новина е (ако изобщо може да се нарече така), че ако нещо не е наред с накрайника на кормилната щанга няма как да пропуснете признаците, тъй като те са много ясни. Ето затова ние ще ви представим едни от най-типичните признаци за неизправност.

Ако докато шофирате започнете да усещате, че ви е трудно да въртите волана, това обикновено означава, че нещо не е наред с накрайника на напречната кормилна щанга.


Почукване

Ако докато завъртате волана долавяте метално почукване в областта на колелата, ето ви още един признак за износен накрайник.


Колата се отклонява от правата линия

Ако при шофиране по права линия вдигнете ръце от волана и забележите, че колата леко измества движението си в дясно или ляво от правата линия, това е симптом, че накрайникът е износен и се нуждае от вашия преглед.


Как да проверите състоянието на накрайника на кормилната щанга?

Въпреки, че проверката можете да извършите и сами, съветваме ви да се обърнете към своя механик. Казваме това, тъй като в сервизите разполагат с всичко необходимо, не само да извършат проверката, но и ако се налага смяна на накрайника да го сменят бързо, качествено и експресно.

И все пак, ако вземете решите да направите проверката самостоятелно, ето как да я извършите.


На канал

Поставете колата на канал и повикайте на помощ някой приятел. След това седнете зад волана и започнете да го въртите. Приятелят ви трябва да заеме позиция в канала и да наблюдава движението на накрайника. Забележи ли хлабина, която надвишава 1,5 мм това означава, че накрайника на напречната кормилна щанга трябва да бъде сменен.


Без канал

Ако нямате възможност да поставите колата на канал и приятелите ви в момента са заети, можете да вдигнете автомобила на крик. След това хванете с две ръце едното предно колело и го “залюлейте” първо на едната страна, после на другата. След това отново проверете за луфт и ако има знаете какво следва.


Как да смените накрайника на кормилната щанга?

Самостоятелната смяна на накрайника не е невъзможна, но е процес, който изисква определени познания и поне една много добре оборудвана откъм инструментариум домашна работилница или гараж.

Затова и нашият съвет е, ако не сте напълно уверени, че можете да се справите сами със смяната на този елемент да оставите това на експертите. Освен това, дори и да се справите успешно, след смяната задължително трябва да посетите сервиз, за проверите реглажа на колата.

Ако сте твърдо решени да се справите самостоятелно, в следващите редове ще ви запознаем с основните етапи при смяната на накрайника на напречната кормилна щанга.

Снимка:nasauto.bg

Необходим инструментариум

Както знаете, предварителната подготовка е много важна. Затова, преди да започнете работа е добре да си осигурите всичко необходимо за смяната.

 В този ред на мисли, инструментите, от които ще се нуждаете са:

  • Инструмент за отстраняване на болтовете на колелата
  • Стенд за повдигане на автомобила
  • Ключове 17 и 19 за развиване на тяговия механизъм
  • Универсални клещи
  • Инструмент за отстраняване на болтове
  • Динамометричен ключ
  • Препарат за почистване
  • Телена четка за отстраняване на ръждата
  • “Теглич” (специален изтеглящ инструмент) или обикновен чук
  • Нов накрайник на напречната кормилна щанга. За да сме по-точни, ще ви трябват два накрайника, а не един. Не че не можете да смените само износения накрайник, но е по-добре да смените и другия. Така ще сте спокойни, че няма да ви се налага да извършвате смяна на другия накрайник само няколко седмици по-късно.
  •  

Етапи при смяна на накрайника

Имате ли всички инструменти за работа сте готови да започнете смяната.

Първо застопорете предните колела на автомобила с клинове и развийте болтовете на колелото. Внимание. Само развийте болтовете, не махайте колелото. След това вдигнете колата на крик или ако нямате такъв в домашния си гараж използвайте канал.

Развийте докрай болтовете на колело и го отстранете от колата. Ако е необходимо (това невинаги се налага), открийте и отстранете шплинта на накрайника.

С телената четка почистете добре и много прецизно всички връзки на накрайника. Ако е необходимо, използвайте специален препарат за отстраняване на замърсявания и ръжда. Обикновено се използват проникващи течности като WD - 40 и друг техен еквивалент, с които се напръскват връзките и се оставя препаратът малко да подейства.

Следващият етап е малко по-сложен, тъй като се налага да направите много прецизни измервания на дължината на накрайника на кормилната щанга. Това се налага, за да сте сигурни, че при поставянето на новия накрайник няма да нарушите монтажните ъгли на колелата.

Съветваме ви, да си запишете измерванията на удобно за наблюдение място, за да ги поглеждате, когато се налага.

След като измерите и запишете дължината на накрайника развийте болтовете и контрагайката, които свързват шарнира на накрайника с шенкела и го отстранете от шенкела. После го отстранете и от щангата.

Използвайте “теглич” (специален изтеглящ инструмент), за да отстраните накрайника на кормилната щанга. В зависимост от марката и модела този тип инструменти могат да са с различен дизайн, но най-удобни и лесни за използване са устройствата с формата на клинова вилица. Ако накрайника не иска да се извади, можете да си послужите и с чук.

Почистете добре монтажните места. Тук отново можете да си послужите с телената четка за по-грубо почистване, след което да използвате специален препарат за по-фино и дълбоко почистване.

Вземете новия накрайник и го завийте на кормилната щанга. При завиването и не забравяйте, че то трябва да става само в посока обратна на часовниковата стрелка и точно според броя обороти, с които стара част е била завита.

Казано иначе, завиването на новия накрайник не се извършва просто “на око”,  а като се спазват стриктно указанията от ръководството на автомобила. За да изчислите правилно приложената сила, за завиването можете да използвате динамометричен ключ. Затегнете накрайника добре и фиксирайте позицията му.

Важно - добре е да имате предвид, че в зависимост от кормилната уредба на МПС - то накрайниците на напречната кормилна щанга могат да се различават по форма и размер.

За да сте напълно сигурни, че купувате точно това, от което имате нужда се консултирайте или от ръководството на автомобила, или потърсете помощ от служителите в магазина за авточасти, от който пазарувате.

Поставете колелото на мястото му, завийте болтовете и спуснете колата от крика.

След като смените накрайникът е силно препоръчително да посетите сервиз, за да проверите центровката на колелата и ако се налага да им се извърши реглаж.


Снимка:nasauto.bg

Защо износените накрайници на кормилната щанга трябва да се сменят своевременно?

Както вече знаете, този елемент е изключително важен не само за безпроблемната работа на кормилната система на вашето МПС, но и за безопасността ви по време на шофиране.

Ако накрайника е износен и не го смените колата ви няма да спре да работи, нито ще ви остави някъде по пътя.

Но с течение на времето състоянието на накрайника ще се влошава и не само все по-трудно ще успявате да въртите волана, но и колата ще започне да занася на една страна и за да я “държите” в правилната посока ще ви се налага да държите постоянно волана. И това не е всичко.

А ако някоя от гайките на накрайника се е развила, тогава може да се случи и нещо по-лошо като това да изгубите изцяло контрола върху превозното си средство.

Затова е много важно ако забележите някой от симптомите, с които ви запознахме малко по-горе да не чакате нещата да се влошат, а да смените накрайника на напречната кормилна щанга докато е време.


И съвсем накрая

Макар и не много голям като елемент  и с не толкова сложно устройство, накрайника на кормилната щанга е от изключителна важност за правилната работа на автомобила и за вашата безопасност. Нашият съвет е да не подценявате важността му и да го смените още при появата на първите признаци на износване.

Що се отнася до това дали да извършите смяната самостоятелно или да се обърнете към механик, съветваме ви, ако не сте специалист по ремонтите да се спрете на втория вариант, за да сте сигурни, че смяната е извършена прецизно.