loader

Как да разберем, че турбокомпресора “умира”?


Турбокомпресорът или “турбото”, както често се нарича в разговорния език е интелигентна система, предназначена да увеличи мощността на двигателя.

След въвеждането на Закона за вредните емисии все повече производители оборудват автомобилите с турбокомпресори, за да осигурят по-голяма мощност, като едновременно с това сведат до минимум вредните резултати на изгорелите газове.


Как работи турбото?

 За да може автомобилният двигател да произвежда мощност, той комбинира гориво и въздух. Задачата на турбото е да добавя повече въздух към сместа, като използва отработените газове за въртене на въздушната помпа (компресора).

След това компресорът изтласква този допълнителен въздух към цилиндрите на двигателя, което им позволява да изгарят повече гориво в секунда и да произвеждат повече мощност от нормално аспириран агрегат.

Турбините за кола (турбокомпресорите) работят при невероятно високи скорости (до 250 000 оборота в минута), което означава, че работят при огромни налягания и температури. Поради тази причина, макар и не толкова често, но се случва в някой момент да дефектират.

 

Признаци които може да подсказват за проблем с турбината

 

Лошо ускорение

Както споменахме, основната функция на турбокомпресора е да увеличи мощността на двигателя. Лошото ускорение означава намалена мощност, а един от основните виновници за тази намалена мощност обикновено е турбото.

Казано иначе, ако получавате по-бавен отговор от колата си, когато натиснете педала на газта е добре да се обърнете към механик и да проверите в какво състояние е турбото.

 

Повишена консумация на гориво

Друга основна функция, която има турбото е да гарантира по-ниска консумация на гориво. В този ред на мисли, ако забележите, че се налага да ходите до бензиностанцията по-често, отколкото преди, напълно е възможно да имате повреден турбокомпресор и суровото гориво от него да изтича директно в ауспуха, без да бъде изгорено.

 

Прекомерен дим от отработени газове

Турбините за кола са проектирани да намалят драстично количеството отработени газове, които отделят от изпускателната тръба. Прекомерно голямото количество дим, което излиза от ауспуха е симптом на дефектно турбо.

И по-специално, това е признак, че някъде по корпуса му има пукнатина, което причинява изтичане на масло в изпускателната система, което драстично увеличава отделяното количество дим. Казано иначе, колата гори масло.


Източник снимка:pixabay.com

Син или черен дим отделян от изпускателната тръба

Изтичане на масло в горивната камера в резултат от пукнатина в корпуса на турбото може да доведе до изпускане на син дим. Черният дим, от друга страна може да е от запушен въздушен филтър, запушен въздухопровод към турбокомпресора, дефект в горивните инжектори и други.

Независимо от причината, забележите ли промяна в цвета на отработените газове трябва да се посети сервиз, за да се провери състоянието на турбината.

 

Шумна работа на турбокомпресора

Освен, че увеличава на мощността на мотора, турбото прави работата му по-тиха, защото заглушава звука от всмукването на  въздух. Затова, ако започнете да чувате силен, свистящ звук, идващ от двигателя, това най-вероятно означава, че турбото ви е на път да ”умре”.

Колкото по-силен е звукът, толкова по-голям е проблемът и обикновено причините могат да бъдат доста - от скъсани маркучи, повреда в компресорното колело до лоши настройки на ECU и други.

 

Какво причинява отказа на турбото?

Турбокомпресорите са доста издръжливи и надеждни. Всъщност, по-малко от 1% от трибуните в гаранционен срок показват признаци на дефекти. И все пак, както всяко друго нещо, и тези компоненти в един или друг момент могат да дадат дефект и да “умрат”.

Ето затова ние ще ви представим едни от най-честите причини за отказ на турбините при автомобилите с вътрешно горене.

 

Липса на достатъчно масло

Турбото се нуждае от постоянен поток чисто, качествено масло. Липсата на достатъчно масло, използването на неправилен клас или замърсено масло води до въглеродни отлагания и натрупвания, което от своя страна води до повреди във вътрешността на турбокомпресора и намаляване на неговата ефективност.


Източник снимка:pixabay.com

 

Чужди обекти

Турбокомпресорът по същество се състои от два основни компонента: компресор и турбина. Понякога при засмукването на въздух във вътрешността му могат да влязат чужди обекти като прахови частици, камъчета, мръсотия, малки листа и други. Ако това се случи, ефективността му намалява, тъй като чуждите обекти започват да повреждат колелата или лопатките на системата.

Този проблем може да бъде предотвратен, ако обслужвате и сменяте въздушния филтър според препоръките на производителя на автомобила. Добре е също така при смяната на филтъра да проверите турбото за наличие на чужди обекти във вътрешността му.

 

Напукани и износени уплътнения

Повредените уплътнения между двигателя и компресора ще позволят на маслото да изтече в изпускателната система, а това означава, че турбината трябва да работи още по-усилено, за да увеличи въздушното налягане.

 

Година и пробег на колата

Въпреки, че както споменахме турбокомпресорите са разработени да издържат през целия живот на МПС е възможно с течение на времето да се износят. Износването на някой от елементите му може да се дължи както на начина ви на шофиране, така и на некачествен монтаж и на редица други причини.

 

Превишаване скоростта

Ако обичате високи скорости и често достигате до най-високите нива на производителност на двигателя, това принуждава турбото също да работи по-усилено. Така, с течение на времето по корпуса му могат да се появят пукнатини, оттам - течове и в крайна сметка турбината да се износи и дефектира.

 

Други проблеми

Тъй като турбокомпресорът е постоянно под натиск, има много неща, които могат да повлияят на неговата производителност. Прекомерната температура на отработените газове (EGT) може да причини прегряване, навлизането на влага може да причини корозия и други.

Възможно е също така да появяват симптоми за запушени дюзи, запушен ДПФ, проблеми с регулиращия клапан на налягането на турбокомпресора и т. н., и т. н.


Източник снимка:pixabay.com

Какви мерки можете да вземете, за да предпазите турбокомпресора на двигателя ?

 

Слушайте внимателно двигателя

Ако турбината на колата бръмчи, когато двигателят още е студен, най-вероятно имате износен лагери. В този случай е добре да се обърнете към специалисти, които да направят проверка и ако се налага лагерите да бъдат сменени своевременно

.

Проверявайте за маслени отлагания

Ако забележите  (петна от масло) близо до колелото на турбината, има вероятност турбото ви скоро да се повреди.

 

Проверете турбото чрез диагностичен тест

Ако имате съмнения или сте установили някой от симптомите, които посочихме по-горе, няма да сгрешите, ако направите диагностичен тест на турбината. Този тест може да бъде извършен със специален адаптер и необходимия софтуер. Имате ли ги, тестът може да бъде направен както на компютъра (лаптопа), така и през смартфона.

 

Ако турбото е с променлива геометрия, проверете актуатора

Както знаете, тези системи могат да бъдат два вида: механични и електрически. От своя страна механичните могат да бъдат с променлива геометрия или байпасни клапани.

Обикновено с променлива геометрия на турбото са дизелите, а клапаните на този вид турбини се управляват чрез актуатор. Понякога обаче се случва актуатора да не работи добре и това се отразява на ефективността на турбото.

 

Проверявайте и редовно сменяйте маслото и въздушния филтър

Както споменахме,  добрата смазка на елементите поддържа турбото в отлично работно състояние, а въздушния филтър го предпазва от навлизане на чужди предмети във вътрешността му. Затова, искате ли да се погрижите възможно най-добре за турбината на колата си, не забравяйте да доливате качествено масло и да сменяте въздушния филтър.


Източник снимка:pixabay.com

Какво да направите, ако турбокомпресорът ви вече е “издухан”?

Стигне ли се до там, вариантите ви са два - да закупите ново турбо или да потърсите рециклирано такова.

Първият вариант е за предпочитане, тъй като ще сте спокойни, че ще монтирате чисто нова система, която няма да ви създава проблеми поне няколко години. Но тъй като турбокомпресорите са на цени, които не всеки може да си позволи, и вторият вариант не е за подценяване.

Разбира се, винаги има и вариант, в който турбото прави проблеми, но е възможно те да бъдат отстранени своевременно. Затова е добре да следите регулярно работата на турбината и ако установите някой от признаците на “издухване” да потърсите квалифициран механик, който с точност да определи какъв е проблемът и да го отстрани навреме.