loader

Как да предпазваме съединителя на автомобила от повреди?

Съединителят е отличителната функция на ръчните трансмисии. Той помага да се отдели трансмисията от двигателя, за да можете да превключвате скоростите плавно, бързо и без да се налага да спира колата.

Той, както почти всички останали компоненти в автомобила се износва, това е факт, който никой не може да оспори. Още повече, че за разлика от други компоненти, съединителят е подложен на постоянно триене, а това още повече създава условия за износване на неговите елементи.

Колкото и да не ни се иска, все някога идва момент, в който този толкова важен компонент в автомобила ще трябва да бъде сменен. Смяната може да се наложи както след пробег от 100 000 или 150 000 мили, така и след пробег от 30 000 или 50 000 мили. По-важното е, че за това колко време ще издържи най-голямо влияние оказва начинът, по който се използва.

Казано иначе, неправилното използване на съединителя може да доведе до преждевременното му износване и наложителна смяна на целия комплект съединител. А всичко това е свързано не само с „трошене” на много нерви, но и с немалка сума пари за покупка на нов комплект и неговия монтаж. Като прибавим и задължителния няколкодневен престой на автомобила ви в сервиза, неправилното боравене със съединителя може да ви излезе много солено.


Как да предпазите съединителя на автомобила си от повреди?

За да помогнем на тези от вас, които искат да удължат живота на съединителя си, се постарахме да съберем и да представим няколко лесни за изпълнение съвета, чрез които можете да го предпазите от повреди.

Натискайте докрай педала, когато превключвате предавки

Когато сменяте предавките задължително натискайте педала до край, за да сте сигурни, че притискащият диск със сигурност е отделен от двигателя. Ако не натискате до край, напълно е възможно съединителят да остане в контакт с двигателя по време на смяната на предавките, а това може да доведе до значително износване на елементите му.

Не дръжте колата си на скорост, когато сте спрели и изчаквате на „стоп”

Когато изчаквате да светне светофара, за да потеглите и някоя от предавките е включена, вие на практика поставяте под напрежение три от частите на съединителя: пружината, лагера и диафрагмата. Поставени под постоянно напрежение тези и други компоненти на съединителя постепенно се депресират и износват и това неминуемо води до смяната на съединителя.

За да предпазите съединителя, когато сте спрели на „стоп”, го поставете в неутрална позиция и изчакайте спокойно. Така ще намалите общото износване на съединителя. И повярвайте… няма да ви отнеме много време, когато светне „зелено” да тръгнете.

Не дръжте ръката си постоянно на лоста за скоростите

Може и да ви се струва странно, но теглото на ръката ви може да накара частите, отговорни за превключването на предавките да се търкат една в друга, което след време ще доведе до тяхното износване. За да предпазите съединителя от повреди следващият път, в който забележите, че сте поставили ръката си върху лоста, отдръпнете я, за да си спестите проблемите.

Не дръжте крака си постоянно на педала

Предполагаме сте чували израза „каране на съединител”. Да се държи крака на съединителя е една много често срещана грешка особено при по-неопитните шофьори и тя им струва по-бързото износване на съединителя. Защо? Когато държите крака си постоянно на педала съединителя, дори съвсем леко да го опирате до педала, това принуждава съединителя да се постави под напрежение. Това от своя страна води износване на фрикционния диск, а оттам нататък знаете… до смяна на съединител.

За да предотвратите проблемите, просто дръжте крака си в страни от педала (когато не се налага да го ползвате) и винаги си напомняйте, че за краката и ръцете има по-добро място за почивка от лоста и педала на съединителя.


Тръгвайте винаги от първа предавка

Много хора, за по-голямо удобство тръгват на трета предавка вместо на първа, но това „удобство” е изключително лоша практика, която износва доста по-бързо дисковете на съединителя.

Освобождавайте съединителя веднага след като включите предавката

След като включите предавка, освободете съединителя напълно. Защо? Поддържането на съединителя леко натиснат е много вредно за него, защото го излага на въртенето на двигателя, което от своя страна причинява ненужно триене на дисковете му.

Не паркирайте на скорост - използвайте ръчната спирачка

Дори когато двигателят е изключен, ако колата е оставена на скорост, това натоварва съединителя. Затова винаги, когато паркирате се уверете, че колата не е на скорост и използвайте ръчната спирачка. Така ще намалите количеството натиск върху дисковете на съединителя, когато не шофирате и ще го предпазите от износване.

Не сменяйте предавките повече, отколкото е необходимо

Опитайте се да използвате съединителя само когато това наистина се налага. Когато шофирате и виждате пътя пред себе си, преценявайте правилно пътната обстановка и препятствията, които трябва да преодолеете, за да можете да поддържате постоянна скорост, вместо да се налага постоянно да сменяте предавките.

Сменяйки скоростите само когато се налага ще предпазите съединителя от преждевременно износване.

Сменяйте предавки плавно, но бързо

Колкото повече се колебаете и държите педала натиснат, толкова повече натоварвате съединителя и допринасяте за неговото износване. За да го предпазите, опитайте се да прецените внимателно ситуацията и да решите на коя предавка искате да включите. Натиснете педала, включете предавката бързо и веднага отпуснете педала. Така няма да натоварвате елементите на съединителя допълнително и напълно ненужно и ще го предпазите от износване.

Използвайте по-ниски предавки при спускане по хълм

Мнозина от шофьорите знаят, че когато се изкачват по хълм или нанагорнище трябва да използват по-ниска предавка. Малко са обаче тези, които знаят, че ниската предавка не трябва да се използва и когато се спускат надолу по хълма.

Не използвайте многократно съединителя, когато се изкачвате по стръмнина

Най-честата грешка, която води до износване на съединителя е когато колата се изкачва по хълм или стръмна улица, водачът да натиска многократно педала на съединителя. Ако и вие имате този навик, трябва да ви споделим, че натискайте педала, вие всъщност не правите нищо полезно. Вместо да си улесните изкачването, вие просто износвате стабилно фрикционния материал на задвижващия диск.

Ако следвате съветите, които току-що ви споделихме със сигурност ще успеете да предпазите съединителя на автомобила си от повреди. Но освен да използвате правилно съединителя, вие трябва да му осигурявате добра поддръжка.


Ние сме убедени, че за поддръжката на съединителя почти никой не се сеща преди да е станало късно, но истината е, че навременната поддръжка може да окаже значително влияние върху дълголетието на този ключов за ръчните трансмисии елемент.

Начинът, по който се отнасяте със съединителя си и простите за изпълнение, но много важни стъпки по поддръжката му могат да ви спестят много време, нерви и пари. Поддръжката на съединителя е наистина много лесна и това, което се иска от вас е да внимавате за:

Генерираната топлина

Подобно на много други компоненти, които съставляват автомобила, и за съединителя един от най-големите врагове е топлината. За да защитите съединителя си, опитвайте се да избягвате да попадате в ситуации, при които съединителят е частично задействан, за да намалите количеството топлина, което се генерира от вътрешното триене на елементите.

Въздушни джобове

Един от страничните ефекти, който може да се появи, когато се генерира голямо количество топлина при неправилно използване на съединителя е образуването на малки въздушни джобове в хидравличната течност, която се използва за активиране на съединителя. За да сте спокойни, че подобни въздушни джобове няма да се образуват е добре периодично да преглеждате състоянието на педала и ако усетите, че нещо не е наред да го обезвъздушите. Можете да го направите или като използвате специална автоматизирана система за обезвъздушаване или като направите ръчно.