loader

Как да изберем добър катализатор за автомобила?

Автомобилите при работата си генерират (отделят) много газове или т. нар. вредни емисии. Тези емисии от своя страна попадат във въздуха и го замърсяват, а това, както и сами се досещате не е добре нито за нас, нито за околната среда.

За да намалят отделянето на опасните за здравето и околната среда емисии, от 1975 година производителите оборудват превозните средства, които произвеждат с катализатори.

Снимка:nasauto.bg

КАКВО Е КАТАЛИЗАТОР?

Наричан още “каталитичен преобразувател”, катализаторът е устройство, благодарение на което вредните газове, които се отделят в процеса на работа на ДВГ се преобразуват с безвредни, преди да бъдат изпуснати във въздуха. Част е от изпускателната система на МПС и като такава се намира между изпускателния колектор и ауспуха.


КАКВА РОЛЯ ИЗПЪЛНЯВА?

За да стане малко по-ясно каква роля изпълнява това устройство, нека видим какво е устройството му и какви са функциите му.

Устройство

Най-общо казано, каталитичният преобразувател се състои от корпус от метал, вътре в който има керамична пита (досущ като пчелната пита), която пък е покрита с тънък слой благородни метали. Тези метали (паладий, родий или платина) улесняват провеждането на химическия процес катализа, като играят ролята на катализатор.

Функции

Външният метален корпус на катализатора, както вече споменахме се намира в изпускателната система на колата и е свързан с две тръби. Едната тръба или “входът” на преобразувателя е свързана към двигателя, а другата е свързана към ауспуха.

Така, когато превозното средство се движи, отработените газове не излизат директно през ауспуха, а първо преминават през каталитичния преобразувател.

Там преминават през керамичната пита и благородните метали, с помощта на които протичат химични реакции, при които вредните въглероди (CnHm), азотни оксиди (NO) и въглероден оксид (CO) се преобразуват в безвредните въглероден диоксид (CO2), вода (H2O) и азот (N2). Щом приключи преобразуването им, вече безвредните газове излизат през ауспуха.


ВИДОВЕ КАТАЛИЗАТОРИ

Към момента има три основни вида каталитични преобразуватели - двукорпусни, трипътни и окисляващи.

Двукорпусните представляват устройства с два отделни корпуса, които са свързани помежду си. При тях процесите на катализа са разделени, като първо отработените газове попадат в първия корпус, където се пречиства азотния оксид, след което преминават във втория корпус, където се окисляват. Този вид катализатори работят с всички богати горивни смеси.

Окисляващите преобразуватели почти не се използват към момента, тъй като пречистват въглеродния оксид и въглеводородите, но не се справят с азотния оксид.

Трипътните преобразуватели (TWC) са тези, които се монтират най-често в съвременните превозни средства. При тях химичните реакции редукция и окисляване се осъществяват само в един корпус и няма нужда да се въвежда друг химикал или процес.


Снимка:nasauto.bg

КАКВИ ПРОБЛЕМИ МОГАТ ДА ВЪЗНИКНАТ?

Проблемите, които възникват с това устройство се дължат основно на факта, че е монтирано под шасито на колата и е изложено на различни външни механични повреди.

Немалко влияние върху работата му оказват и високите температури, при които се провеждат химичните реакции за преобразуване на вредните газове в безвредни.

Обикновено катализаторите не се развалят изведнъж или сами. Казано иначе, симптомите, които показват, че има проблем са просто част от по-голям такъв. Затова е важно да се идентифицира основната причина за повредата и да се извърши ремонт (ако е възможен), преди да се инсталира нов каталитичен преобразувател.

В този ред на мисли, причините, поради които тези устройства най-често дефектират са следните няколко.

Прегаряне

Прегарянето на катализатора обикновено се случва, когато в него попадне неизгоряло гориво, което изгаря директно в него. А за да попадне това гориво там, най-вероятно имате проблем със системата за подаване на горивото, износени сензори за СО, прекомерно натоварване на двигателя на превозното средство и други.


Запушване

Този проблем възниква, когато каталитичния преобразувател е изложен на емисии, съдържащи вещества, които покриват работните повърхности до точката, в която катализаторът не може да третира (обработва) отработените газове.

Потенциалните причини за запушването на устройството обикновено са:

  • използването на неподходящи горива и добавки
  • прекомерна консумация на масло
  • натрупване на много въглерод в отработените газове и други

Структурни повреди

Основната причина за структурните повреди са удари по корпуса на камъни и други отломки по време на движение на автомобила. Други състояния, които могат да причинят структурни повреди са - корозия, термичен шок, умора на метала и други.


Снимка:nasauto.bg

КАК СЕ РАЗРЕШАВАТ ПРОБЛЕМИТЕ?

За съжаление, катализаторите не само са скъпи като цена, но и много рядко подлежат на ремонт. Най-често, ако се появи проблем катализаторът се демонтира и на негово място се монтира нов.

Монтажът и демонтажът е препоръчително да се извършват в сервиз, тъй като устройството е деликатно и се изискват  специализирани познания при отстраняването и монтирането му.

КАК ДА ИЗБЕРЕТЕ КАТАЛИЗАТОР ЗА АВТОМОБИЛА СИ?

Добре е да знаете, че не всеки модел преобразувател е подходящ за вашата марка и модел превозно средство. Затова първото, което е добре да сторите е да откриете каталитичния преобразувател, който е подходящ за вашето МПС.

Можете да го направите лесно, като влезете на страниците на Nas Auto и в търсачката посочите модела, марката, годината на производство и вида двигател на МПС - то.

Второто нещо, за което трябва да помислите е с какъв вид закрепване искате да е преобразувателят. Към момента катализаторите се предлагат или с директно, или с универсално закрепване. Нашият съвет е да се спрете на модел с директно закрепване, тъй като монтажът му е много по-бърз и лесен.