loader

Как да бъдем в пълна изправност при преминаване на годишен технически

Всички превозни средства, които са регистрирани на територията на Република България са задължени да преминават през задължителна годишна проверка. Въпреки че голяма част от проверките понякога не отразяват реалното състояние на автомобила това не е най-значимото на този момент. Важното в този случай за вас е да бъдете информирани за специфичните изисквания и документация с която лесно да преминете през ГТП и следователно да се предпазите от неприятностите, които можете да си навлечете с КАТ. Като цяло този преглед се извършва, за да се гарантира безопасността на колата, но също така и за контрол на емисиите, като шум и вредни вещества. Обикновено правото за това проверяване имат само и единствено оторизирани гаражи или сервизни центрове. Ако тепърва ви предстои да се сблъскате с тези непознати неща не се тревожете, защото ние сме тук, за да помогнем. Днес ще ви представим нагледно всичко по тази тема и най-вече как да останете в пълна изправност преди нейното настъпване.


През какъв период трябва да преминем ГТП според автомобила – лек, товарен, такси ?

Реално погледнато наименованието на инспекцията подсказва за нейният период. В повечето случаи обаче е по-логично да се нарече периодична, тъй като някои средства за придвижване я извършват два пъти годишно. Разбира се това в крайна сметка зависи от вида на машината. На първо място са пътническите автомобили, които срещате всеки ден из града. Те преминават веднъж годишно през държавните инспекции. Изключение единствено имат регистрираните таксита и при тях проверките се осъществяват на всеки шест месеца. След това, но не на последно място са тежкотоварните средства. Камионите на възраст над и под 10 години също, подобно на такситата трябва да извършват ГТП всеки шест месеца. Процедурата при тях е малко по-различна и повече информация за нея ще ви дадем веднага след края на конкретната подточка. Също така малко хора са наясно с факта, че новите автомобили преминават прегледа в представителството си и то едва за пръв път през третата си година. Бонусът тук е, че всичко се поема от гаранцията, но веднага след нейното изтичане ще се налага вие самостоятелно да посещавате държавните центрове.


До колко е зависим тежкотоварният сектор ?

Годишните инспекции на камионите могат да бъдат потенциална пречка, както за клиентите, така и за собствениците на компаниите. Одитите са скъпи и отнемат повече време от предвиденото. Превозвачите знаят най-добре какво означава да получат ‚‘‘ незадоволителен рейтинг ‘‘, тъй като това обикновено допринася до последици. В повечето случаи минусите са свързани със следните неща : ● Увеличаване на застрахователните разходи. ● Понижаване на репутацията в индустрията. ● Пропускане на потенциални печалби и нови клиенти. По време на този период най-голямата грешка, която могат да допуснат мениджърите на тежкотоварните превозвачи е сами да се опитат да поемат целият одит. Втората най-голяма е да я делегират на един единствени служител, който ще бълва от работа и ще разполага с нула време. Реално погледнато инспекцията има шест различни части и е разумно да се присвои различен аспект към тях. По този начин ефективността ще се повиши, грешките ще бъдат сведени до минимум, а шофьорите няма да попадат в конфузни ситуации, когато бъдат спрени от пътен полицай за редовна проверка. Организацията е ключово нещо тук, тъй като без нея всичко се превръща в тотален хаос. Ето затова, подобно на всички видове превозни средства е нужно всичко да бъде извършвано в срок. Така съответно ще се избегне и чувството, което хората изпитват, когато всички институции не им съдействат.


КАКВО ПРЕДСТАВЛЯВА ПРЕГЛЕДЪТ НА КОЛАТА ?

Превозните средства се проверяват за оптимална настройка по отношение на разхода на гориво. В случай, че не отговаряте на предварително определените критерии, вие няма да бъдете сертифицирани и следователно няма да получите етикет, който трябва да бъде фиксиран на предния прозорец с валидност до една година. Може би вече се досещате, но ако не притежавате стикера нямате право да използвате обществените пътища. За да се предпазите от това е нужно да бъдете изрядни, както документално, така и по състоянието на колата. Преди да посетите мястото измийте външният вид, защото и той има значение. Наред с това отделете няколко минути и проверете вашата осветителна и изпускателна система. Макар одобрението при отсъствието на катализатора да е труден процес, той всъщност е и напълно възможен. По време на ревизията се обръща по-специално внимание на следните елементи : ● Регистрационните табели или VIN номера ● Състоянието на спирачната система ● Изправността на кормилното управление ● Състоянието на стъклата ● Работата на светлините ● Състоянието на рамата ● Въздействието върху околната среда Всеки един критерий трябва да бъде преминат без проблем. При отпадане на повече от 1-2, шансовете ви за одобрение се понижават изключително много, така че имайте го в предвид и се подгответе сериозно.

КАКВИ ДОКУМЕНТИ СА НЕОБХОДИМИ ?

Преди да отговорим на този въпрос е важно да ви споменем начинът за участие. Естествено то се заплаща, като по принцип всяка станция във всеки различен град определя таксата си за проверка. Тя обикновено варира между 40-50 лв. с включени разходи за сертификата и стикера. И по същество документацията, която ще ви е необходима е следната : ● Малък и голям талон ● Полица ● Сертификат за природен газ, ако колата има подобна система ● Доказателство за платен данък ● Документ за самоличност на конкретният шофьор Валидността и присъствието на всяко едно от изброените е задължително. При отсъствието им няма как процедурата да бъде извършена и ще се наложи да се връщате отнов.

КАК ДА СЕ ПОДГОТВИМ В ИЗРЯДНО СЪСТОЯНИЕ ?

Както казахме никога не оставайте до последният момент, обновлението на вашето ГТП. Причината за това е, че е възможно да възникнат затруднения от които в края на краищата ще имате доста главоболия. При условие, че не се чувствате готови извършете самостоятелна проверка на всичко. Първо ви съветваме да огледате документалната част. Разгледайте абсолютно всички задължителни удостоверения и се уверете в техният срок на валидност. При необходимост ги обновете незабавно или още на следващият ден, за да си спестите времето, което ще загубите. След като всичко тук е в изправност идва ред да направите впечатление. Измийте автомобила и почистете вътрешността. Все пак трябва да изглежда, че се употребява нали ? В комбинация към това прегледайте екстериора, включително и предното стъкло. Тестването на всички системи е задължително и при евентуални смущения посетете сервиз. Веднъж щом преминете през всичко това можете да си направите заключението, че сте подготвени за реалният изпит. Специалистите препоръчват да го извършите 2-3 седмици преди самото изтичане. Колкото по-рано, толкова по-добре.

ГЛОБИ ПРИ ИЗТЕКЪЛ ГТП ?

Това е последното нещо, което бихте желали да ви се случи, но понякога обстоятелствата са неизбежни. Когато КАТ установи, че управлявате превозно средство без годишен преглед, те могат да ви съставят акт с издаване на глоба до 50 лв. Заедно с паричната санкция ще се отнемат и 5 контролни точки от талона. Други по-сериозни проблеми могат да настъпят например с вашата застрахователна компания. При произшествие, застрахователят с който сте сключили договор определено ще откаже да извърши изплащане на обезщетение по застраховка тип ‚‘‘ Каско ‘‘ заради това, че управлявате технически неизправен автомобил. Твърдението е вярно особено в случаите, когато сте нямали вина. Всички застрахователи включват в своите условия ГТП под изключение, ако естествено не го притежавате. Щетите могат да бъдат огромни и то до такава степен в която агенцията се обръща срещу вас. Именно поради това е важно никога да не пренебрегвате безобидният стикер.