loader

Избор на парктроник система

В днешно време има много допълнителни устройства и аксесоари, които улесняват шофирането и едно от тях е устройството за асистиране при паркиране или т. нар. парктроник система.

Ако вашият автомобил не е оборудван с подобна система и обмисляте покупката ѝ, дошли сте на правилното място. Защото в следващите няколко минути ще се опитаме да ви запознаем с най-важното относно правилния избор на парктроник.

Източник снимка:unsplash.com

Що е то парктроник система за автомобил?

Parktronic system, известна още и като APS (акустична система за паркиране) е спомагателно електронно устройство, предназначено да проследява разстоянието между вашето МПС и околните обекти.

Ако при паркиране автомобилът ви достигне до критична дистанция с обект, с който може да се сблъска, устройството издава силен звуков сигнал, с което ви предупреждава и ви дава възможност да направите необходимата корекция, за да предотвратите сблъсъка.


Видове парктроник системи

Устройствата за асистиране при паркиране, които се предлагат към момента са няколко основни вида: ултразвукови, електромагнитни и с инфрачервени лъчи. 


Ултразвукови системи

Този вид парктроници работят чрез излъчване на високочестотни звукови вълни, които се активират на около 15 метра от препятствието. Монтират се на бронята на превозното средство и се състоят от приемник и излъчвател.

Според дизайна, ултразвуковите парктроник системи могат да бъдат както с два, така и с до 8 сензора, като от броя на сензорите до голяма степен зависи прецизността на този вид система при паркиране.

Така например, парктроник с два сензора не е много добър вариант, тъй като се образува т. н. ”мъртва зона”, която не позволява на сензорите да засекат малки обекти в близост до бронята на автомобила.

Моделите с 3 или 4 сензора на задната броня нямат “мъртви зони”, което към момента ги прави оптимален вариант за по-голямата част от потребителите.

Парктрониците с повече сензори са от най-висок клас и с най-висока прецизност, тъй като сензорите се монтират както на задна, така и на предна броня и “засичат” обекти както в задната част на автомобила, така и отпред.


Как работят ултразвуковите парктроници?

Вълните, излъчвани на устройството се отразяват върху околните обекти и когато “ударят” някакъв обект се връщат обратно с променена честота. А това от своя страна променя колебанията на диафрагмата на парктроника (сензора).

Тези колебания се предават към ECU на автомобила, който определя разстоянието по предварително зададен алгоритъм и парктроника възпроизвежда звукова сигнализация, с която предупреждава шофьора, че е прекалено близо до друг автомобил или друг обект.

Няма как да не споменем, че този тип устройства имат някой ограничения, а именно:

  • Звуковите вълни не могат да улавят всичко и е възможно да пропуснат по ниски бордюри или предмети, които са по-ниски от бронята на автомобила.
  • Могат да пропуснат и периферни обекти, които не се намират директно зад МПС - то. Това налага при паркиране все пак да поглеждате към огледалата за задно виждане.
  • Точността им зависи от броя и разположението на сензорите в бронята.
  • Тъй като не са скрити, мръсотията, която полепва по тях може да повлияе на работата им.
  • Монтажът на този вид парктроник система е малко по-сложен, тъй като бронята трябва да бъде разпробита.

Въпреки тези ограничения можем да кажем, че ултразвуковите сензори за паркиране се предлагат на много достъпни цени, което ги прави и най-популярни сред родните потребители.


Електромагнитни (радарни) устройства за паркиране

Този тип системи използват електромагнитни полета, за да измерят колко далеч е автомобилът от препятствия по време на паркиране.

За разлика от ултразвуковите системи за подпомагане при паркиране, електромагнитните се монтират лесно и са по-добре защитени, тъй като са скрити и не се излагат на сняг, мръсотия и дъжд.


Как работят електромагнитните устройства?

Системата се състои от предавател и приемник, като предавателя генерира магнитно поле, което обгражда бронята на автомобила като щит.

Когато в обсега на това поле влезе даден обект, предавателят връща вълна с променена честота към радиоприемника, който предава тази информация към ECU на МПС и парктроникът издава звуков сигнал, за да предупреди шофьора за препятствие в близост.

Този вид парктроник системи са по-прецизни, но и по-скъпи от ултразвуковите. Освен това работят само, когато автомобилът се движи, което не е най-добрата опция за една немалка част от шофьорите.


Парктроник с инфрачервени лъчи

Този вид устройства, както е видно и от името им работят с инфрачервени лъчи. Цената им е повече от достъпна, но се влияят доста от околната среда, което ги прави не много прецизни и точни.


Какво е добре да вземете под внимание при избор на парктроник?


Обхват на сензора

Първото, на което е добре да обърнете внимание, без значение дали сте се спрели на ултразвуков или електромагнитен парктроник е какъв е неговият обхват. Няма да сгрешите, ако се спрете на вид и модел, който открива обекти на разстояние най-малко 30 см.


Вид на сигнала

Към момента на пазара се предлагат парктроник системи със звуков, визуален или комбиниран (визуален и звуков) сигнал.

Ако изберете система само със звуков сигнал се уверете, че той е ясен и се увеличава според това колко близо е автомобилът до обекта.

Ако пък се спрете на парктроник с визуален сигнал е препоръчително той да е много ясен, но и да не отвлича вниманието ви.


Монтаж на парктроник - можете ли и сами?

В зависимост от модела на автомобила и на закупената система, обикновено сензорите се монтират на височина между 50 и 70 см. Що се отнася до броя, то в повечето случаи сензорите, които се монтират са 3 или 4 (в средата на бронята и в двата ѝ края).

По време на монтажа е много важно да обърнете внимание на ориентацията на сензорите. Казваме това, тъй като се объркате и монтирате сензорите хоризонтално, а не вертикално, системата може да възприеме пътя като препятствие и просто няма да може да отчита правилно.

След като определите правилното място за монтаж на сензорите, трябва да направите малки дупки в каросерията и бронята на МПС,  да фиксирате сензорите по местата им и да ги свържете с кабел към блока за управление.

Щом приключите с фиксирането, следва да продължите монтажа с окабеляването. А щом приключите и с него ви остава само да тествате новия си парктроник. Ако всичко е наред, щом дадете на заден ход и предприемете действие за паркиране ще чуете силен, бипкащ звук щом се приближите опасно близо до някой обект.

Както и сами виждате, не е невъзможно да монтирате сами парктроника, но не е и толкова лесно, колкото може би сте си мислили. Затова и нашият съвет е да оставите монтажа на специалистите, за да сте спокойни, че е извършен правилно и системата ще работи прецизно дълго време.


Още няколко съвета, които ще са ви полезни

Съвременните системи за асистиране при паркиране са оборудвани с интелигентни сензори, които се калибрират автоматично. Въпреки това е важно, след като инсталирате системата да не поставяте никакви препятствия пред сензорите първите няколко минути, за да могат да се калибрират правилно.

В противен случай системата няма да се калибрира добре и няма да може да измерва точно разстоянието между автомобила ви и обекта.

Когато купувате парктроник системата проверете дали към нея са включени всички допълнителни аксесоари. Повярвайте, те ще ви влязат в работа и ще бъдете много доволни, че ги имате.

Ако имате възможност, не купувайте система от най-ниския ценови клас, тъй като ниската цена в повечето случаи означава и по-ниско качество и недостатъчна прецизност.

Към момента най-добро съотношение цена - качество имат ултразвуковите парктроник системите с 3 или 4 сензора, които се движат в средния ценови клас и са с много добро качество.

Купувайте системи за асистенция при паркиране от магазини, които имат добра репутация и предлагат качествени авточасти от водещи производители.

При пазаруване онлайн обърнете внимание дали магазина предлага опция “преглед” при доставката и дали можете да върнете продукта в определен срок.