loader

Грешки при шофиране с автоматична скоростна кутия

Знаете ли, че само около 2% от младите водачи избират да шофират автомобили с ръчна трансмисия? Останалите предпочитат да управляват автоматик, тъй като колите с автоматични скоростна кутии гарантират удобство и лекота на шофиране.


Как работи автоматичната скоростна кутия?

Трансмисиите, наричани още скоростни кутии помагат да се контролира силата и скоростта на моторното превозно средство. За разлика от ръчните кутии, където от една предавка на друга се преминава ръчно и докато натискате педала на съединителя, при автоматичните това не се налага. Те ползват сензори, чрез които превключват предавките плавно, в точното време и без да отпускате педала на газта.

Към момента производителите предлагат автомобили с няколко вида автоматични трансмисии:

  • AT (автоматична скоростна кутия)
  • CVT (вариаторна)
  • DSG (автоматична с директно изместване)
  • AMT (полу - автоматична)
  • DCT (автоматична кутия с двоен съединител)
  • Tiptronic

Управлението на кола с автоматична трансмисия е наистина значително по-удобно, плавно и лесно. Но едновременно с това е и лесно да бъдат допуснати грешки, които да причинят трудно поправими щети и да се наложи ремонт.


Често допускани грешки при шофиране с автоматична скоростна кутия


Поставяне в неутрален режим (N) при спускане по нанадолнище

Една от грешките, които се допускат при управление на автоматик е скоростната кутия да бъде поставяна в неутрален режим, при спускане по нанадолнище (с цел пестене на гориво). Това е грешка, тъй като първо - не се пести гориво (това е просто мит), второ - водачът няма контрол над колата си и трето - това действие натоварва изключително много автоматичната кутия.

Защото тя се нуждае от правилно смазване за безпроблемна работа. Когато се постави в режим неутрален, докато колата се спуска по нанадолнището, двигателят започва да работи на празен ход и прекъсва подаването на масло към кутията. А това води до нейното износване и до тежки и скъпи ремонти.

Какво препоръчват експертите?

Просто не освобождавайте колата от скорост, докато се спускате. Няма да спечелите нищо от това си действие и можете да си навлечете куп проблеми.


Поставяне в неутрален режим, докато колата е на светофар

Голяма част от шофьорите правят грешката да поставят автоматичната трансмисия в неутрален режим, докато чакат в трафик или на светофар. Обикновено го правят, защото мислят,  че по този начин пестят гориво и предпазват конвертора на въртящия момент от износване.

Всъщност, истината е точно обратната. Ако превозното средство е в неутрален режим, но без да се движи, на трансмисията се причиняват повече щети, когато светне зелено и трябва да се премине от неутрален на задвижващ режим.

Какво съветват специалистите?

Ако сте в колата и чакате в задръстване или на светофар, винаги поставяйте лоста в режим “D”.

Неправилно запалване на автомобила

За разлика от колите с ръчна трансмисия, които позволяват на водача да контролира стартирането, автоматиците са снабдени с контрол на стартирането. Грешката, която шофьорите най-често се допускат при стартиране на автоматик е да запалят двигателя, преди да преминат в режим “D”, с което причиняват нестабилно стартиране и повреда както на двигателя, така и на скоростната кутия.

Какво казват експертите?

Автоматиците имат нужда от малко време, за да стартират. Ако ги “ръчкате”, това може да причини шок на скоростната кутия. Вместо да бързате, изчакайте малко в режим “D” (Drive/ Direct) спуснете педала и натрупайте скорост преди да запалите.


Използване на двата крака при шофиране

Това е доста често срещана грешка, особено при хора, които преди това са карали кола с ръчна трансмисия. Наистина, водачите на автомобили с  ръчната скоростна кутия имат навик да държат единия крак на педала на спирачката, а другия на газта и това не е проблем.

При автоматичната кутия обаче шофирането по този начин е опасно, тъй като по погрешка можете да натиснете двата педала или грешния педал. Направите ли го ще дадете противоречиви команди на автоматика и можете да повредите кутията.

Освен това, задържането на крак на педала на спирачката, води до допълнително налягане, което пък води намаляване производителността на автомобила, повреди в спирачките и увеличаване разходите на гориво.

Какво съветват специалистите?

Не забравяйте, че карате автоматик и не дръжте крака си на педала на спирачката.


Превключване на режим “P” преди автомобилът да е спрял

Някой от шофьорите преминават в режим “паркиране” преди да са спрели автомобила. А това е голяма грешка, тъй като ако се включи този режим, докато колата не е напълно статична, това може да причини големи щети на автоматичната скоростна кутия.

Какво съветват експертите?

Когато паркирате или давате на заден ход, винаги се уверявайте, че автомобилът е напълно статичен, преди да го поставите в режим “паркиране”. Бъдете внимателни, тъй като когато преминавате в режим “P” се включва заключващ щифт на зъбното колело, прикрепено към изходния вал на скоростната кутия.

Колелата също са свързани към този вал. Така че, когато превключите на “паркиране”, докато колата не е напълно статична, може да счупите заключващия вал на автоматичната трансмисия.

Не се ползва аварийната спирачка при паркиране на склон

Ако паркирате на склон (без значение дали е надолнище или нагорнище) или на място, което не ви се струва много безопасно, винаги трябва да използвате аварийната (ръчната) спирачка. Иначе можете не само да повредите автоматичната трансмисия, но и колата ви да не успее да се задържи по склона и да тръгне сама.

Смяна на предавките преди автомобилът да е напълно статичен

Това е често срещана грешка, която обикновено правят водачите, които са свикнали да карат с ръчна трансмисия. Защо е грешка? Ако по време на маневриране не сте спрели напълно, а поддържате автомобила в режим на скорост, това подлага агрегата на немалко натоварване. А това ви е ясно до какво води - до повреда и ремонт на трансмисията.

Какво казват експертите?

Никога не сменяйте предавките, преди да сте спрели напълно и всичко ще е наред.

Ненавременна смяна на маслото

За съжаление, една доста голяма част от шофьорите не следват препоръките на производителите за смяна на маслото, тъй като смятат, че то не е наложително да се сменя. Това обаче е грешка, тъй като маслото в автоматичната трансмисия се нагрява, замърсява и губи свойствата си. А това води до повреди в трансмисията.

Какво съветват специалистите?

Проверявайте редовно маслото в скоростната кутия и ако се налага доливайте. Ако пък започнете да долавяте миризма на изгоряло, проверете дали не е за смяна. Кога трябва да го смените можете да разберете, като погледнете в книжката на автомобила, но обикновено производителите препоръчват смяната да се извършва на около 30 000 - 40 000 км.