loader

Двоен съединител - какво представлява?

Трансмисиите с двоен съединител (DCT) съчетават най-доброто от ръчните и автоматичните скоростни кутии в нещо подобно на хибрид, който не изисква намесата на водача за превключване на предавките.

Скоростната кутия с два съединителя  най-добрите характеристики от конвенционалните скоростни кутии и ги вкарва в едно превозно средство.
Източник снимка:nasauto.bg

AnchorКратка история на двойния съединител

Въпреки, че едва през последните години DCT системата започна да се използва масово, всъщност концепцията ѝ е била разработена още през 30 - те години на миналия век.

За неин създател се счита френския инженер Adolphe Kégresse, който търсейки ефективен начин за автоматизиране избора на предавка полага основите на концепцията за двата съединителя. За жалост, малко след това избухва ВСВ и идеята на Kégresse така и не се реализира.

Едва в края на миналия век започват да се правят отново опити идеята на Adolphe Kégresse да се развие и да се приложи на практика.

Първа крачка в тази посока правят от Porsche, които през 80 - те разработват за състезателните си автомобили кутия с двоен съединител  PDK (Porsche Doppelkupplungsgetriebe).

През 2003 година пък от Volkswagen поставят началото на оборудването на МПС -та серийно производство с трансмисии с двоен съединител, като включват DCT  във Volkswagen Golf R32.

Днес все повече производители интегрират трансмисионни кутии с два съединителя в своите модели автомобили. В зависимост от производителя можете да ги срещнете и под други имена.

Така например при Renault се наричат EDC (Ефективен двоен съединител), при Volkswagen - Direct - Shift GearBox, а при Фиат - DCT.

Концепцията за двойния съединител е измислена през 30-те години на миналия век, но се прилага едва пред 80-те години.

Източник снимка: unsplash.com

AnchorКак функционира двойния съединител?

Както вече отбелязахме, за разлика от конвенционалните скоростни кутии, DCT използват два съединителя, за да синхронизират превключването на предавките.

Тази технология работи благодарение на два коаксиални вала, които са свързани съответно към двата съединителя. Единият от съединителите контролира четните предавки, а другият - нечетните и задната предавка.

Валовете се въртят едновременно, но само този, който е свързан към съединителя, който в този момент е в “затворено” положение предава мощността на мотора към един от двата изходни вала.

Казано иначе, докато единият от съединителите е включен в текуща предавка, другият се подготвя за следващата, предварително избрана предавка за смяна.

Това на практика съкращава времето за превключване или смяна на предавките само до няколко милисекунди (40 хилядни от секундата) и то без да се налага прекъсване на потока на въртящ момент през задвижващата линия.

Скоростната кутия с двоен съединител може да функционира както в напълно автоматичен режим, в който софтуерът за управление избира смяната на предавките, така и в последователен режим, при който шофьорът може сам да контролира как да се сменят предавките.

Скоростните кутии с два съединителя предлагат комфорт и удобство при смяна на предавките

Източник снимка:nasauto.bg



AnchorКои са предимствата на двойния съединител?

AnchorПодобрено ускорение

Както споменахме малко по-горе, за да се превключат предавките отнема само няколко милисекунди, което означава, че водачът дори не усеща кога това се случва.

За да се сменят, не се налага нито прекъсване на въртящия момент, нито натискане педал (такъв и без това липсва), нито извършване на  каквото и да е друго действие от страна на водача. Ускорението е не само плавно, но и много бързо.

AnchorПо-гладка смяна на предавките

Както при ръчните, така и при автоматичните кутии по време на смяна на предавките често се генерира някакъв вид удар. Този удар се нарича “шок при смяна” и може да бъде много дразнещ и досаден.

При кутиите с два съединителя подобен шок напълно липсва или е едва забележим. А това безспорно допринася за удобството и комфорта по време на шофиране.

Двойния съединител дава възможност за избор дали предавките да се сменят автоматично или на ръчен режим

Източник снимка: unsplash.com

AnchorИкономия на гориво и подобрена мощност

Безпроблемното превключване на предавките дава възможност на двигателя да генерира плавни обороти, което на практика означава, че икономията на гориво се подобрява значително.

Според редица проведени тестове, автомобилите, оборудвани с този вид трансмисии имат над 6% подобрена ефективност както на разхода на гориво, така и на ускорението в сравнение с МПС с конвенционалните скоростни кутии.

AnchorВъзможност за избор на опция за превключване на предавките

Водачите могат сами да избират дали искат централния компютър да избира и превключва предавките или да го правят ръчно (в полуръчен режим за по-ангажирано шофиране).

Повечето автомобили с двоен съединител предлагат и различни режими на шофиране, които се превключват буквално с едно натискане на бутон.

AnchorЛипса на педал за съединителя

Въпреки, че първоначално трудно се свиква, че липсва педал, на малко по-късен етап това се оказва доста голям плюс, тъй като се отваря допълнително пространство за краката на водача. Това от своя страна гарантира по-голямо удобство и комфорт.


Източник снимка: unsplash.com


AnchorМинуси на двойния съединител

Въпреки многото си плюсове, скоростните кутии с два съединителя определено не са абсолютно перфектни и си имат своите недостатъци или минуси да ги наречем.

AnchorПо-висока цена на превозното средство

Тъй като производството на този вид трансмисии е по-сложно и струва на производителите повече пари, напълно логично е и крайната цена на автомобилите, оборудвани с подобни скоростни кутии да е по-висока.

AnchorТурбо лаг при активиране на режим турбо

При автомобили с два съединителя и двигател с турбокомпресор се усеща леко забавяне, когато автомобилът се включи в режим турбо. Това забавяне се нарича турбо лаг.

AnchorПо-високи разходи за поддръжка и ремонт

Поддръжката на двойния съединител е доста скъпа, а трябва да се извършва редовно, за да бъде предотвратена появата на различни проблеми, които да наложат извършване на ремонт.

Ако се появи подобен проблем,  ремонтът е доста скъп, а и не всички сервизи могат или се наемат да го извършат.

AnchorПо-малък избор

Поради високите разходи по интегриране на трансмисии с двоен съединител, все още доста производители се възпират да ги използват.

Затова и със скоростни кутии от този тип се оборудват най-вече състезателни, или високопроизводителни и луксозни автомобили.

AnchorШофирането не е същото като с ръчната скоростна кутия

Безспорно, DCT трансмисиите предлагат по-голям комфорт, по-бързо превключване на предавките, бързо ускорение и по-малък разход на гориво.

Но водачите, които са свикнали с ръчни скоростни кутии споделят, че при управлението на автомобили със скоростни кутии с двоен съединител тръпката се губи.

Разбира се, винаги може да се превключи на режим за ръчно превключване, но все пак усещането не е точно същото като при управлението на МПС с ръчна скоростна кутия и винаги има едно мъничко разочарование.


Източник снимка: unsplash.com

В заключение

Трансмисията с два съединителя взима най-добрите характеристики на ръчната и на автоматичната скоростна кутия и ги поставя в едно превозно средство.

Затова и не се съмняваме, че този вид скоростни кутии ще продължат да се интегрират във все повече модели и марки превозни средства и само след още няколко години на пазара ще се предлагат повече превозни средства с DCT, отколкото с ръчни или автоматични.


Трансмисията с два съединителя взима най-добрите характеристики на ръчната и на автоматичната скоростна кутия и ги поставя в едно превозно средство.

Затова и не се съмняваме, че този вид скоростни кутии ще продължат да се интегрират във все повече модели и марки превозни средства и само след още няколко години на пазара ще се предлагат повече превозни средства с DCT, отколкото с ръчни или автоматични.