loader

Диференциалът – устройство, принципи на работа, повреди

Има цял речник от технически жаргони, отнасящи се до машината, която шофирате ежедневно. За съжаление обаче повечето хора чуват, но нямат представа какво означават. Един от тези важни и следователно пренебрегвани термини е диференциалът на автомобила.

Като цяло терминологията е масивна и варира от колектори до въртящ момент. Ентусиастите ги използват с огромна страст, докато обикновеният шофьор единствено кимва с много малко представа за това, което действително се обсъжда.

Всеки един компонент изпълнява специфична задача, която помага да се поддържа движението на превозното средство, така че тяхната същност не е за подценяване. Именно поради това е важно да опознаете всеки един от тях, като днес ще започнем с диференциалът.

 

Устройство и принцип на работа

Колелата на вашият автомобил се въртят с различна скорост, особено при осъществяването на завой. Тъй като скоростта е равна на изминатото разстояние, разделена върху времето необходимо за изминаването му, то следователно колелата, изминаващи кратко разстояние пътуват с по-ниска скорост. Заедно с това запомнете, че предната част изминава различна дистанция от задната.

Като част от монтажа на предният и задния мост, диференциалът играе неразделна роля в това как колата ви взема завоите. Той е проектиран да задвижва двойката колела, като същевременно с това им позволява да се въртят с различна скорост.

При незадвижваните колела е важно да знаете, че няма връзка между тях, така че те се въртят независимо. Докато от друга страна при задвижващите има свързване и съответно двигателят и трансмисията могат да завъртят и двете гуми.

Ако колата ви нямаше диференциал, колелата ви ще трябва да бъдат заключени и принудени да се въртят с еднотипна скорост. Това би затруднило завиването, защото едната гума ще трябва да се подхлъзне. При съвременните гуми и бетонни пътища е необходима огромна сила, за да се извърши това приплъзване.

Тази мощност ще трябва да се предава през оста на едното колело към другото, а без помощта на иновативната част това нещо няма как да се случи. Като цяло диференциалът е устройство, разделящо въртящият момент на двигателят по два начина, което позволява на всеки изход да се върти с различна скорост.


Видове диференциали

Разглеждайки съвременният вид на устройството ще сметнете, че то е невероятно сложно. Въпреки това, когато го разградите систематично и разберете неговата основна цел и как я постига ще направите заключение, че това е една невероятна машина произведена от човека.

Целият механизъм трябва да се справи с огромно натоварване, именно поради което е важно да бъде изграден от възможно най-здравите и стабилни елементи. В миналото превозните средства са били бавни и по-малко взискателни, така че използването на евтини метали е било допустимо, но сега нещата не са така.

Технологичният напредък е толкова голям, че днес съществуват няколко вида и те са следните :

  • Open Differential
  • Limited-Slip
  • Torque-Vectoring

Първият вид е най-старият и широко използван дизайн, който е подходящ за различните марки и модели коли. Задвижващото зъбно колело, разполагащо се в края на задвижващия вал се захваща с предавка на пръстена, която след това предава мощност на двете оси.

Единственият недостатък е, че когато едното колело започне да се плъзга, цялата мощност се изпраща към другото, което прави тази настройка негодна за офроуд и развиването на високи скорости.

Следващият тип е подобен на първият, но използва интегрирана система със съединителМеханизмът на съответният съединител заключва лявата и дясната страна на оста при загубата на сцепление. Това е изключително предпочитана система при тежкотоварните камиони и драг автомобилите.

И съответно последният е най-новата и най-добрата диференциална технология. Тя обхваща сложна колекция от сензори и електроника, които служат за получаването на данни от кормилната система, положението на дроселовата клапа и други. По този начин системата адекватно разпределя мощността на всяко колело според данните.


Трудно ли се отстраняват неизправностите ?

Както вече споменахме хиляди пъти досега, автомобилният компонент играе важна роля в цялостното състояние и функциониране на вашето возило. Какво се случва обаче, ако евентуално възникне проблем или фатална щета ?

В случай, че повредата е прекалено скъпа за съжаление ще се наложи да продадете превозното средство в състоянието в което се намира. В противен случай ще трябва да откриете доверен механик, който да извърши важните ремонти. Въпреки това един от начините да елиминирате всичко това е като извършвате редовна поддръжка.

Обикновено поддръжката включва задължителна смяна на консумативи, като масло, маркучи включително и диференциалната течност. Този тип масло се използва за смазването на ръчни трансмисия и съответно диференциални елементи. Без него защитата няма да бъде практична и следователно повредите ще бъдат неизбежни.

След време отработената течност става прекалено замърсена. Вследствие продължителното шофиране е рисково, тъй като може да извършите ненужни и трайни последици върху целостта на механизмът. Тяхното отстраняване в някои случаи може да бъде изключително трудно и скъпо струващо.

Признаците подсказващи за последователно обслужване са следните няколко вида:

  • Шум при вземането на завой.
  • Виене по време на ускоряване.
  • Бучене, което се променя при завиване.
  • Постоянна вибрация, увеличаваща се заедно със скоростта.

При възникването на поне един от изброените симптоми незабавно се обърнете към вашият автомонтьор. Специалистите препоръчват да го замените едновременно с маслото във скоростната кутия, за да може да следите неговото ниво, тъй като диапазонът е еднакъв. Честото обслужване гарантира по-голяма безопасност за самите вас.


Можем ли да сменим диференциала си сами ?

Независимо от положението на вашата система процесът се осъществява по един и същи начин. Обикновено процедурата протича между 2 часа и е напълно възможно да се извърши от напълно начинаещи.

Инструментите от които ще се нуждаете са следните:

  • Тресчотка и гнезда
  • Нови уплътнения
  • Ново масло
  • Крик
  • Динамометричен ключ
  • Плосък съд

Веднъж щом всичко е при вас можете да започнете смело. За целта ще трябва да следвате стриктно стъпките, които ще ви представим. При необходимост от помощ се обърнете към специалист.

Подготовка

Вземете всичко нужно с вас и паркирайте автомобилът на равно място, като активирате и ръчната спирачка. След това е нужно да използвате вашият крик, за да повдигнете гумите от тази страна където се разполага самото устройство.

Прилагане

Веднъж щом имате достъп предстои съществената част. Легнете и намерете болта на диференциалният дренаж. След това е нужно да го разхлабите и премахнете. Преди това обаче уверете се, че сте поставили плосък съд под вас в който да изхвърлите старото масло.

След като всичко е източено напълно върнете обратно болта на мястото си и забършете всичко около вас. Следващият ход е да локализирате болта за пълнене на маслото за зъбното колело. Когато той бъде отстранен, използвайте помпа, за да добавите свежата и нова течност.

Специалистите препоръчват да доливате според класификациите на производителят или докато не забележите преливане. В краят трябва отново да поставите всичко, което сте развили с ключа и да спуснете превозното средство на земята.

 

Заключение

В края на краищата процесът не бе толкова страшен. Въпреки това извършването му е крайно задължително. В случай, че изпитвате съмнения относно вашите умения ви съветваме да потърсите специализирано съдействие.

По този начин грешките ще бъдат сведени до минимум и следователно вие ще се наслаждавате на едно спокойно и безопасно шофиране. Посетете нашата блог страница в – nasauto.bg, за повече интересни автомобилни теми.