loader

Демонтаж и монтаж на катализатор

Катализаторът (преобразувател/конвертор) е автомобилно устройство за контрол на вредните емисии. Това устройство преобразува отработените газове от двигателя с вътрешно горене в по-малко токсични замърсители.


Вътре в устройството се използва катализатор за стимулиране на химическа реакция, а каква ще е тя зависи от това какъв тип е преобразувателят във вашия автомобил.

А те, катализаторите са основно два вида:

  • Двупосочен - вупосочните каталитични конвертори се използват главно при автомобилите с дизелови двигатели, за да помогнат за намаляване емисиите на въглероден окис и въглеводород. Този тип конвектори изпълняват едновременно две функции: окисляват въглеродния окис до въглероден диоксид и окисляват въглеводорода до въглероден диоксид и вода.
  • Трипосочен - тови вид катализатори се използват при автомобили с бензинови двигатели. Те изпълняват едновременно три функции: редуцират азотните окиси до азот и кислород, окисляват въглеродния окис до въглероден диоксид и окисляват въглеводорода до въглероден диоксид и вода.

Колкото е полезен за околната среда каталитичния преобразувател, толкова труден може да бъде неговият избор, особено ако за пръв път ви се налага да търсите нов катализатор. За да ви улесним поне малко ще се опитаме да отговорим на някой от най-важните въпроси, които вълнуват всички, на които им предстои подобна покупка и монтаж.


Как да изберете нов катализатор?


Стеснете кръга на търсене

Тъй като в търговската мрежа се предлага широка гама от модели каталитични преобразуватели, първото, което трябва да направите е да откриете модела, който е подходящ за вашия автомобил. Най-бързо можете да се справите, ако влезете в сайта на някой от магазините за авточасти и в търсачката напишете модела, марката, двигателя и годината на производство на автомобила.

Определете нивото на емисиите

Ако автомобилът ви е по-нов, той най-вероятно ще има информационен етикет за контрол на емисиите, в който производителите са посочили какви са емисиите на вашето превозно средство. Този етикет обикновено се намира от вътрешната страна на капака на колата или в близост до двигателя.

Ако колата ви е по-стара на години или ако не откривате подобен етикет се налага да потърсите съдействие или от консултант в магазина или от квалифициран механик.

Изберете конфигурация

Най-често предлаганите конфигурации на катализатори са два: с директно или универсално закрепване. Първата конфигурация е съобразена с конкретно приложение и монтажът на този вид конвертор е сравнително безпроблемен, тъй като пасва точно на конкретния модел и марка автомобил. Що се отнася до втория вид, при него може да се наложи изрязване, заваряване и допълнителна обработка.

Цена

В зависимост от вида, благородните метали и конструкцията на катализатора, цените могат да варират в доста широки граници (от 50 до над 1000 лв)


Нов катализатор или втора употреба?

Тук дилемата е голяма, тъй като и новия и втората ръка конвектори имат както своите предимства, така и минусите си.

Новите каталитични преобразуватели са отлично решение, но цените, на които се предлагат са високи и не всеки може да си позволи подобна покупка. Освен това, за огромно съжаление, те често се крадат (не само у нас, а в целия свят).

Втората употреба се предлагат на по-ниски цени, но пък ако купувате от частен продавач няма как да сте сигурни, че купувате наистина работещо устройство.

Има и трети вариант, който е компромисен - да потърсите рециклиран катализатор. Рециклираните каталитични конвертори се ремонтират, ако се налага се подменят части и се тестват преди да бъдат предложени за продажба.


Стъпки при демонтаж и монтаж на нов катализатор

Преди да ви запознаем с основните стъпки при смяната на каталитичен конвертор трябва да ви предупредим, че това не е много лесна задача и за да се справите успешно е добре да имате технически познания и умения. Ако нямате такива, по-добре се обърнете към специализиран сервиз, който да извърши смяната на катализатора.

Подготовка и безопасност

  • Осигурете нов катализатор
  • Снабдете се с подходящите инструменти за работа (инструменти за работа с изгорели газове, комплект отвертки, препарат за отстраняване на ръжда, шкурка или шлайф, ако се налага, стойки и т. н.)
  • Носете ръкавици, работно облекло и задължително очила
  • Открийте равно място, на което да позиционирате колата така, че да ви е удобно да работите
  • Осигурете си помощник (ако е възможно)

Етапи на подмяната

  • Позиционирайте автомобила на равно място, изключете двигателя и изчакайте ауспуха да изстине. След това повдигнете колата така, че да ви е удобно да работите под нея. Напръскайте болтовете и гайките с препарат за ръжда и изчакайте малко да подейства (Така ще ви е по-лесно да развиете ръждясалите болтове).
  • Открийте каталитичния конвертор. Няма да ви е трудно да го откриете, тъй като той изглежда на кутия (пакет) в средата на изпускателната система.
  • Открийте и изключете сензорите на О2 от катализатора. Повечето автомобили произведени след 1996 година имат по два сензора (един пред и един зад конвертора).


  • Отстранете стария катализатор. В зависимост от конфигурацията му и от това на каква възраст е колата, той може да бъде заварен или закрепен към колата. Ако е заварен се налага да бъде изрязан.
    Можете да използвате шлайф, трион или специални инструменти за рязане на катализатори, за да го отстраните. Ако е закрепен, просто трябва да отвиете болтовете и гайките, които го закрепват.
  • Почистете добре мястото, където се е намирал катализатора. Ако е бил заварен и сте го рязали, със сигурност някъде ще има ръбчета и малки неравности. Използвайте шкурка, за да изгладите всичко добре.
  • Новите катализатори могат да се различават от стария, който досега е бил монтиран в автомобила ви, затова е добре преди да започнете монтажа да прочетете внимателно упътването.
  • Сравнете размерите на тръбата на конвертора с размерите на изпускателната тръба. Ако се налага, използвайте инструменти, за да разширите или свиете тръбите, така, че когато сложите новия катализатор тръбите да си паснат идеално.
  • Новите преобразуватели обикновено се предлагат с малки уплътнения, които се поставят вътре в тръбите и гарантират, че катализатора ще “стои” здраво и стабилно на мястото си. Ако и вашият конвертор има такива уплътнения, трябва да ги поставите преди да започнете с монтажа на устройството.
  • Преди да поставите новия катализатор, погледнете на къде сочи стрелката, която се намира на него. Тя показва как и на коя страна да го инсталирате.
  • Помолете за помощ приятел, който да ви помогне, докато монтирате новия каталитичен преобразувател. Допълнителният чифт ръце ще са ви нужни, за да придържат катализатора, докато вие завивате всички болтове и гайки и го закрепвате здраво към изпускателната тръба.
  • Затегнете гайките добре и се уверете, че държат катализатора здраво и стабилно.
  • Поставете отново кислородните сензори по местата им и ги закрепете стабилно. За да сте сигурни, че сте поставили сензорите правилно, можете да погледнете таблото на колата. Ако не сте се справили със сигурност ще видите предупреждение на таблото.
  • Последната стъпка е да посетите специализиран сервиз, където да направят проверка. Колата ви трябва да бъде подложена на проверка за емисии, за да се види дали сте монтирали правилно катализатора и дали колата ви е безопасна, за да излезе на пътя.