loader

Датчик за накладки - същност и приложение

Спирачната система е един от най-важните компоненти от устройството на един автомобил. Вероятно знаете, че спирачният диск и накладките са едни от най-важните елементи на спирачната система. Благодарение на тях можем да намаляме скоростта на автомобила си безопасно или да спираме напълно.

Спирането се осъществява чрез сила на триене.Спирачните дискове на един автомобил влизат в контакт със спирачните накладки и се създава в резултат устойчивост на въртящия момент.Така автомобилът съответно намаляа своята скорост.

Но с течение на времето при процеса на триене спирачните накладки се износват и трябва да се заменят с нови, тъй като вече не могат да изпълняват ефективно ролята си.

Затова е  важно не само да инсталираме елементите на спирачната система правилно, но и навреме да откриваме евентуалните повреди по тях и да ги ремонтираме. В противен случай рискуваме своята безопасност на пътя, тъй като шофирането на автомобил с неизправна спирачна система е опасно.


Какво представлява датчикът за накладки?

Датчикът за накладки (също наречен сензор за износване на спирачните накладки) представлява на пръв поглед дребен елемент, но всъщност играе важна роля в автомобилната система.

Датчикът за износване на спирачните накладки е наистина един ценен технологичен инструмент. Той е от критично значение за безопасността на автомобила и неговото състояние не бива да се пренебрегва.

От името му се подразбира, че датчикът за спирачни накладки има главната задача да покаже степента на износване на фрикционния материал чрез светлинна индикация. Когато датчикът за износване на накладките се активира, на арматурното табло светва специална лампа.

В момента когато дебелината на спирачната накладка е износена до крайната допустима степен, контактите затварят и на арматурното табло се визуализира сигнала за износване на спирачните накладки.

След мoмeнтa, в кoйтo дaтчикът зa износване на cпирaчкитe даде сигнал за износване на спирачните накладки, с автомобила могат да се преминат максимум oкoлo 1 000 килoмeтрa без възникване на проблем.

От изключително значение за нашата безопасност е датчикът за износване на накладките да работи прецизно и надеждно.За да функционира както трябва, хубаво е да ги проверявате редовно и при нужда да ги заменяте с нови, ако откриете наличие на повреди в скобите и окабеляването.

На пазара са налични различни видове сензори за износване на накладките. Те са проектирани по такъв начин, че да отговорят на нуждите на съвременните автомобили.

Вероятно вече знаете, че има редица фактори, които влияят на темпа на износване на накладките.

Това могат да бъдат:


  • стилът на управление на автомобила.
  • скоростта  на каране.
  • вида на пътната обстановка
  • пътните условия
  • качеството на спирачни дискове
  • спирачните накладки.


 Всички тези фактори оказват влияние върху това колко бързо ще се износят спирачните накладки и колко често трябва да се сменят.

Спирачните накладки имат определена граница на износване, след която е препоръчително да се сменят с нови, тъй като по този начин се намаля ефективността на спирачната система. А всеки ще се съгласи, че не е желателно управлението на превозно средство, чиято спирачна система е с намалена ефективност.

В резултат от трудността при прогнозирането на износването на спирачните накладки възниква нуждата от средство за сигнализиране, че спирачните накладки са достигнали този момент на износване, в който се нуждаят от смяна.

Така и идва появата на датчиците за накладки или така наречените сензори за износване на спирачните накладки.Но преди те да се появят са били изпробвани и други методи за сигнализация за износване на спирачните накладки.

Първите датчици за накладки започват да се произвеждат през 70-те години на миналия век. Изградени са от жичен контур, през който преминава слаб ток.

Първите модели датчици за износване на накладки се различават значително по своята функция от съвременните видове датчици, които са изцяло електронни .

В момента в който спирачните накладки на един автомобил достигнат зададения предел на износване, жичният контур на сензора за износване се свързва със спирачния диск.  След това светва предупредителна лампа и в резултат от това задействане на датчика се създава отворена верига.

Сензорите за износване на спирачните накладки са предразположени към повреди, чийто главен причинител е корозията.

Тъй като имат опростен метод на свързване на двата проводника, това не дава точно оповестяване за степента на износване на спирачните накладки. По този начин собственикът на автомобила не открива навреме, че спирачните накладки са износени и се нуждаят от подмяна и съответно наложителният ремонт в случая е отложен.

Поради тази причина датчикът за спирачни накладки се явява важен елемент от автомобилната спирачна система.

Ако искаме да гарантираме максимална безопасност за себе си и другите участници в движението, то е добре да проверяваме редовно дали датчикът ни за накладки или самите спирачни накладки на автомобила ни се нуждаят от ремонт или подмяна.

За момента марките Mercedes и BMW поставят най-модерните датчици за накладки в своите автомобили.

 Датчиците за накладки от най-модерните видове представляват двустепенни сензори, които имат две паралелни резисторни вериги. От тези две вериги едната е на по-високо приемливо ниво, а другата е на по-ниско приемливо ниво на износване.

Когато първата резисторна верига се прекъсне, съпротивлението в сензора се повишава. А когато и втората резисторна верига е разкъсана се получава една цяла отворена верига.

Има автомобили оборудвани с DMS модули (модули за динамичен контрол на стабилността).Тяхната роля е да изчисляват каква е степента на износване на спирачните накладки и прави прогноза колко честа трябва да е смяната на спирачните накладки.Това известие се изпраща до водача чрез информационната система на автомобила.

Тези DMS модули работят заедно с първата верига за износване на спирачната накладка и отчитат информация спирачното налягане и температурата,  за скоростта на колелата и общият пробег на накладките.


Полезни съвети за експлоатация:

Има два вида сензори- едностепенни и  двустепенни. Докато при едностепенните сензори  може да се пропусне замяната и да пропуснете да ги замените с нови, то не може да направите същото с двустепенните сензори, тъй като те са важен елемент от спирачната система.

При повреда е желателно да се ремонтират. За щастие ремонтът на двустепенните сензори е сравнително евтин.

След завършване на ремонта или подмяната на сензорите на спирачните накладки задължителна стъпка е да се нулира индикатора на експлоатационния живот на спирачните накладки. Тази стъпка е необходима преди да се премине към тестването на работата на спирачната система.